Integreret platform til AffaldPlus

AffaldPlus er affaldsselskab for seks kommuner på Sjælland. De havde derfor brug for en ny integreret platform, der kunne håndtere alle seks kommuner, ligesom det var på tide med en opdatering af selskabets visuelle identitet.

Besøg hjemmesiden
waves

I. Udfordringen

AffaldPlus er affaldsselskab for seks kommuner på Sjælland. Det er AffaldPlus’ opgave at modtage, behandle og sørge for korrekt genanvendelse af affald fra deres genbrugspladser og fra kommunernes affaldsindsamling hos borgerne.

De oprindelige to Drupal 7-hjemmesider havde nået slutningen på deres udviklingspotentiale, og der var derfor behov for at skabe en ny integreret platform, der skulle kunne skaleres til at håndtere alle seks kommuner.

II. Processen

Projektet startede med en workshop, hvor vi fik talt selskabets behov igennem. Her blev de forskellige forventninger afstemt, og mulighederne for en ny, integreret og moderne hjemmeside blev tegnet. 

Selve projektet blev kørt som et agilt projekt, hvilket vil sige, at alle opgaver blev estimeret og inddelt i en række sprints. Hvert sprint har en aflevering, og for AffaldPlus betød det, at de løbende kunne følge med i udviklingen.

Fordelene ved et agilt projekt er nemlig, at:

  • Der er fuld gennemsigtighed omkring tidsforbrug og estimater

  • Hvert sprint resulterer i en brugbar leverance

  • Kunden har sikkerhed for budgettet

  • 1 Workshop
  • 2 Design og konceptudvikling
  • 3 Sprints
  • 4 Live
  • 5 Optimering

1. Workshop

1. Workshop

Projektet startede ud med en workshop, hvor vi gennemgik de eksisterende hjemmesider samt fik talt AffaldPlus' nye behov igennem for at danne os et overblik over projektet. Herefter kunne vi sætte en fælles retning samt påbegynde arbejdet med at få tegnet en ny og moderne hjemmeside.

2. Design og konceptudvikling

2. Design og konceptudvikling

Efter den indledende workshop gik vi i gang med at designe en ny visuel identitet samt udvikle det koncept, der i sidste ende skulle løfte hele AffaldPlus' online tilstedeværelse. Mockups blev lavet i Figma, så AffaldPlus hele tiden kunne følge med i udviklingen samt komme med inputs.

3. Sprints

3. Sprints

Efter det grundige analyse- og konceptudviklingsarbejde gik vores webudviklere i gang med at udvikle AffaldsPlus' nye hjemmeside, hvor der blev taget højde for alle de ønsker og behov, vi sammen havde identificeret.

4. Live

4. Live

Da det færdige produkt stod klar, lancerede vi AffaldPlus' nye hjemmeside, der siden har oplevet en markant fremgang i blandt andet organisk reach og page speed.  

5. Optimering

5. Optimering

Efter lancering har vi ligeledes varetaget opgaven med løbende at optimere hjemmesiden - blandt andet i form af SEO.

Typografi & farver

Med en efterspørgsel på at gøre AffaldPlus mere moderne, tilgængelig og gennemskuelig har vi givet AffaldPlus en ny visuel identitet med et nyt farveskema, der skaber et mere sammenhængende udtryk på hjemmesiden, samt en ny og mere læsbar skrifttype. 

For AffaldPlus var det vigtigt at fremstå tilgængelig og intuitiv i deres form og sprog, og med blandt andet en smallere farveskala har vi gjort det nemmere for brugerne at finde det, de søger.

Den nye visuelle identitet er stringent, moderne og simpel, hvilket giver en opfattelse af en pålidelig, konsekvent og professionel virksomhed, der er til for at lette livet for sine brugere.

Konceptudvikling

Som en del af projektet blev der udviklet et nyt koncept samt en ny visuel identitet omkring AffaldPlus. Her designede vi wireframes og mockups i Figma, så AffaldPlus hele tiden kunne følge med i udviklingen samt løbende komme med inputs.

Efterfølgende blev disse mockups realiseret af vores webudviklere.

Optimeret design

Med fokus på enkle og informative tekster har vi skåret støjen væk, så brugerne kun bliver præsenteret for lige nøjagtig det, de har brug for - og ikke mere.

Det resulterer i en hjemmeside, der er informativ, uden at det forvirrer eller skaber frustration hos brugerne.

Ydelser

Sed posuere consectetur est at lobortis. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Nullam quis risus eget urna mollis ornare vel eu leo.

New identity

I opstartsfasen holdt vi to workshops med Kost- og Ernæringsforbundet. En med fokus på strategi og en med fokus på digital design. På de to workshops blev linjerne for forventninger.

Ekspertviden

Launch party pitch technology user experience innovator buzz stealth MVP business model.

Resultater

Launch party pitch technology user experience innovator buzz stealth MVP business model.

Resultater

Launch party pitch technology user experience innovator buzz stealth MVP business model.

III. Den færdige leverance & resultater

AffaldPlus har fået en fleksibel løsning, hvor der er taget højde for alle besøgende - uanset om det er fra en computer, tablet eller mobil.

Det enkle og stærke udtryk med de klare ikoner og letlæselige skrifttyper gør det nemt for brugerne at gennemskue hjemmesiden og finde de rigtige informationer fra alle platforme. Desuden er CMS'en blevet opdateret, så det nu er muligt at udvikle og skalere siden efter de behov, der i fremtiden måtte opstå.

Med det færdige resultatet er vi lykkedes med at skabe en hjemmeside, der både er informativ og brugbar, uden at den forvirrer og skaber frustration hos brugerne. Det er en bedrift, som både vi og AffaldPlus er stolte af. 

Services

On budget on time

Launch party pitch technology user experience innovator buzz stealth MVP business model.

Ekspertviden

Launch party pitch technology user experience innovator buzz stealth MVP business model.

Resultater

Launch party pitch technology user experience innovator buzz stealth MVP business model.

10%

Organisk synlighed Organisk

10%

Organisk synlighed Organisk

10%

Organisk synlighed Organisk

10%

Organisk synlighed Organisk

Den færdige leverance & kundeudtalelse

Sed posuere consectetur est at lobortis. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Nullam quis risus eget urna mollis ornare vel eu leo.

Det siger AffaldPlus

Vi har nu arbejdet sammen med Komunikado i 1½ år og kan kun give dem vores bedste anbefalinger! De får løst opgaverne - også dem, som andre har givet op overfor. De har fingeren på pulsen, både hvad angår design, tidens trends og GDPR, hvilket betyder meget for os. Afstanden mellem Næstved og Århus er ikke et problem, da de ofte er på Sjælland, og vi kan klare meget ved hjælp af forskellige typer virtuelle møder.

Tine Larsen

Kommunikationsmedarbejder