Udfordringen

Der var behov for at skabe en ny integreret platform baseret på en moderne og åben CMS-platform, der skulle kunne skaleres til at håndtere alle.

Tæt samarbejde og vigtigt analysearbejde

Sådan forløb processen

Workshop 01

For at komme ind under huden på AffaldPlus og finde frem til et fælles mål og retning, startede vores samarbejde med en grundig og givende workshop. Vi fandt i fællesskab frem til indsatsområder, hvorefter vi identificerede og uddelegerede opgaver til det videre forløb.

Concept Development & Design

Før det egentlige arbejde med at udvikle en ny hjemmeside til AffaldPlus, lavede vi i samarbejde det koncept, der skulle være udgangspunktet for den nye branding og visuelle identitet, der i sidste ende skulle løfte AffaldPlus' online tilstedeværelse til nye højder. 

Sprint 1-3

Efter et grundigt analyse- og konceptudviklingsarbejde gik vores webudviklere igang med at udvikle Affaldsplus' nye hjemmeside, hvor der blev taget højde for alle de ønsker og behov, vi sammen havde identificeret.

Live & drift

Da det færdige produkt stod klar, lancerede vi AffaldPlus' nye hjemmeside, der siden har oplevet en markant fremgang i blandt andet organisk reach og page speed.  

Optimering

Da det færdige produkt stod klar, lancerede vi AffaldPlus' nye hjemmeside, der siden har oplevet en markant fremgang i blandt andet organisk reach og page speed.  

Designs til desktop, tablet og mobil

Se løsningen

De oprindelige to Drupal 7 sites havde nået slutningen på deres udviklingspotentiale, og der var derfor behov for at skabe en ny integreret platform baseret på en moderne og skalerbar CMS. Gennem vores indledende workshops og analysearbejde kunne vi se, at AffaldPlus' hjemmeside blev besøgt fra både computere, tablets og mobiler. Det var derfor vigtigt, at hjemmesiden blev kompatibel og responsiv, så brugerne oplevede samme høje kvalitet, uanset hvor de kiggede på siden fra. 

Besøg hjemmesiden

Løsningen blev en opdateret og responsiv side

AffaldPlus fik en fleksibel løsning, hvor der blev taget højde for alle besøgende - uanset om de besøgte hjemmesiden fra en computer, tablet eller mobil.

Det enkle og stærke udtryk med de klare ikoner og letlæselige skrifttyper gør det nemt for brugerne at gennemskue hjemmesiden og finde de rigtige informationer fra alle platforme. 

Med fokus på enkle og informative tekster, har vi skåret støjen væk og gjort informationen på de enkelte elementer og sider relevant, så brugerne hele tiden bliver præsenteret for lige nøjagtig det, de har brug for og ikke mere. 

Desuden blev CMS'en opdateret, så det nu er muligt at udvikle og skalere siden efter de behov, der opstår for en moderne og tidssvarende hjemmeside.

Vi lykkedes her med at skabe en hjemmeside, der både er informativ og særdeles brugbar, uden at den forvirrer og skaber frustration hos brugerne. Det er en bedrift, som både vi og AffaldPlus er stolte af. 

Den visuel identitet strammes op

Med en efterspørgsel på at gøre AffaldPlus.dk mere moderne, tilgængelig, gennemskuelig og tilfredsstillende i brug, har vi givet AffaldPlus en ny visuel identitet med et nyt farveskema, der skaber et mere sammenhængende udtryk på hjemmesiden, samt nye grafiske illustrationer.

Den nye visuelle identitet er stringent, moderne og simpel, hvilket giver en opfattelse af en pålidelig, konsekvent og professionel virksomhed, der er til for at lette livet for sine brugere.

Det var vigtigt for AffaldPlus at fremstå tilgængelig og intuitiv i deres form og sprog, og med det mere simple og konsekvente visuelle udtryk, med blandt andet en smallere farveskala, har vi gjort det nemmere for brugerne at finde det, de søger - hvilket giver mindre frustration og mere brugertilfredshed. 

Opdatering af skrifttyper 

Det kan virke som en simpel og næsten ubetydelig ting, men skrifttyper betyder en hel del for, hvordan en tekst og en hjemmeside opfattes. Som en del af rebrandingen af AffaldPlus blev vi enige om at skifte den forhenværende skrifttype Titillium ud med en mere passende og læsbar skrifttype. Den nye skrifttype giver hjemmesiden den ønskede læsbarhed, et moderne løft og en blød men samtidig seriøs fremtoning, der giver brugerne indtryk af, at de er velkomne hos AffaldPlus, der har styr på det, de laver. 

Et tidssvarende logo med fokus på den politiske dagsorden

Også logoet hos AffaldPlus har været under kærlig behandling i vores forløb. Med udgangspunkt i det fastlagte farveskema har vi udviklet et tidssvarende logo, der taler direkte ind i den politiske dagsorden om forbrug, miljø og klima. Med inspiration fra mobius-sløjfen, det internationale symbol for genbrug, viser vi med AffaldPlus' nye logo, at de er en ansvarlig og vigtig spiller, når det kommer til et moderne forbrug. 

Nye og overskuelige ikoner 

Ikoner er et særdeles godt hjælpemiddel på en hjemmeside, når man gerne vil skabe et let gennemskueligt og brugervenligt udtryk. Derfor blev det en vigtig del af rebrandingen af AffaldPlus' hjemmeside at skabe stilrene og intuitive ikoner, der nemt kunne give brugerne af hjemmesiden et overblik og guide dem til de rigtige sider og informationer.

Med den enkle, bløde og genkendelige streg blev ikonerne hurtigt en væsentlig del af det visuelle udtryk, som AffaldPlus kan brede ud til hele deres fysiske og online virksomhed.


Click to select or upload image

Det siger Affald+

Vi har nu arbejdet sammen med Komunikado i 1½ år og kan kun give dem vores bedste anbefalinger! De får løst opgaverne - også dem, som andre har givet op overfor. De har fingeren på pulsen, både hvad angår design, tidens trends og GDPR, hvilket betyder meget for os. Afstanden mellem Næstved og Århus er ikke et problem, da de ofte er på Sjælland, og vi kan klare meget ved hjælp af forskellige typer virtuelle møder.

Tine Larsen 

Kommunikationsmedarbejder