Google Shopping er effektiv webshop-markedsføring
Et Google Shopping Feed kan være guld værd for din webshop, der med den effektive og målrettede markedsføring vil opleve en høj konverteringsrate fra dine besøgende.
Af Julia Liberati
Med et Google Shopping Feed kan du få vist dine produkter med billede, produktnavn og pris direkte i Googles søgeresultater. Det er en meget effektiv og målrettet form for markedsføring, for det giver brugerne mulighed for at tage stilling til dine produkter og priser, allerede inden de klikker ind på din webshop.
Det betyder, at det primært er kunder, som faktisk er på udkig efter det pågældende produkt, der bliver tiltrukket, og det gør det til en meget effektiv markedsføringsstrategi.
Google Shopping Ads er annoncerne med billede og pris, du ser øverst eller til højre i et søgeresultat, når du søger efter produkter på Google.
Din webshop skal overholde Google Shoppings kriterier
Det kræver en smule teknisk snilde at sætte din webshop op med et Google Shopping Feed, men når først arbejdet er gjort, foregår annonceringen af dine varer automatisk. Du skal heller ikke selv sørge for at opdatere eksempelvis priser eller dine produkters tilgængelighed, for alt det holder Google selv øje med.
Google Shopping Feed er altså et enormt nemt annonceringsværktøj at arbejde med, når du først har oprettet det og koblet din webshop op med det. Hos Komunikado kan vi selvfølgelig også hjælpe dig med at koble din webshop korrekt op med Google Shopping.
Før du begynder at drømme om at få vist dine produkter i Google Shopping, skal du dog sørge for, at du overholder de tre kriterier, Google har opstillet for brug af værktøjet.
1. Du sælger varer, der er tilgængelige for private kunder, altså B2C
2. Du kan levere varer direkte til kundernes leveringsadresse
3. Din webshop er sikker og har et SSL-certifikat/HTTPS
Desuden er det væsentligt, at du har konkurrencedygtige priser. Ellers fravælger kunderne at klikke på dine produkter, da de med Google Shopping nemt kan se, at dine konkurrenter har bedre priser.
Du kan læse alle Google retningslinjer for brug af Google Shopping her.
Hvordan linker jeg min webshop op til Google Shopping?
Som sagt er det en lidt besværlig proces at få sin webshop koblet op på Google Shopping, og hvis den nedenstående forklaring tager modet fra dig, så er vi klar til at hjælpe dig i gang og få sat din webshop korrekt op med Google Shopping fra start.
Når du har sikret dig, at din webshop kan leve op til Googles kriterier for brug af Google Shopping, skal du oprette et produktfeed, hvorfra Google kan hente informationerne om dine varer. Det er det, vi kalder et Google Shopping Feed.
Nogle webshops har allerede et Google Shopping Feed indbygget, der bare skal aktiveres i back-end, og andre kan få det ved at installere et plugin. Alternativt kan Google Shopping Feedet laves manuelt i Google Docs eller med et XML-feed.
Når du har dit Google Shopping Feed eller produktfeed klar, skal du oprette en konto på Google Merchant Center, hvortil du uploader dit produktfeed og derefter linke dit Google Merchant Center op med din Google Ads Konto. Se hvordan her.
Til sidst skal du oprette en Google Shopping-kampagne i Google Ads, og så er der blot tilbage at vente på, at Google begynder at vise dine produkter i Google Shopping, og du vil opleve de første salg.
Du skal huske at sørge for, at dit produktfeed indeholder alle de informationer, Google kræver, hvis du vil være sikker på, at dine produkter bliver vist på Google Shopping. Google kræver:
- Unikt produkt-ID på alle varer
- Producentens varenummer
- GTIN/stregkode
- Link til billede
- Brand
- Stand (brugt, refurbished eller ny)
- Pris
- Tilgængelighed/lagerstatus
- Produkttitel
- Link til produktsiden på din webshop
- Produktbeskrivelse
Bliv vist flere gange i ét søgeresultat
Når du først igennem den lettere komplicerede proces med at oprette en korrekt Google Shopping-kampagne, kan du altså se frem til en meget effektiv markedsføring af dine produkter i Googles Shopping-modul, der giver en høj konverteringsrate.
Vær dog opmærksom på, at det ikke er muligt selv at styre, hvilke af dine produkter, der bliver vist hvornår. Det styrer Google egenhændigt. Du kan dog påvirke det ved at inkludere bestemte søgeord og -fraser i dine produkttitler eller produktbeskrivelser.
Som en bonus vises Googles Shopping-annoncer uafhængigt af både søgenetværksannoncerne og selvfølgelig de organiske søgeresultater. Det betyder, at du med lidt snilde kan få vist din webshop og dit produkt op til tre gange i én søgning.
BILLEDE: Screenshot af Google-søgning, hvor virksomhed er vist i alle tre søgninger.
Tekst: I eksemplet ovenfor er det lykkedes XX at blive vist både i Google Shopping, i søgenetværksannoncerne OG i de organiske søgeresultater.
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du vil have hjælp til at få lavet en effektiv Google Shopping-kampagne med udgangspunkt i din webshop. Vores specialister ved alt om, hvordan du kommer godt i gang, og de kan hurtigt sætte et Google Shopping Feed korrekt op for dig.