Hvorfor skal du være opmærksom på Google PageSpeed?
Med Google PageSpeed rangeres din webside blandt andet efter hvor hurtigt den loader indholdet på siden, så dine brugere får en god brugeroplevelse.
Af Julia Liberati
Googles fornemste opgave er at finde det rigtige indhold til sine brugere, og derfor rangerer Google alle websider ud fra en række kendte og ukendte parametre, der alle tager udgangspunkt i, om brugerne finder en websides indhold godt og relevant, og om websider i sidste ende giver en god brugeroplevelse.
Helt tilbage i 2010 meldte Google ud, at de ville tage PageSpeed – altså loadtider eller sideindlæsningstider – med i deres parametre, og i 2018 blev dette parameter udvidet til også at gælde søgninger foretaget på mobile enheder.
I 2021 begyndte Google at evaluere og rangere websider ud fra en filosofi om at skabe et bedre helhedsindtryk på en webside ved at lave bedre Page Experience - altså bedre side-oplevelser for brugerne.
Skab god side-oplevelse med Core Web Vitals
Parametrene for, hvad en god Page Experience er, vil ifølge Google udvikle sig over tid, men i første omgang baserer de sig på de såkaldte Web Vital-parametre, der har til formål at optimere brugeroplevelsen på websider og derved skabe god Page Experience.
Indbygget i Web Vital-parametrene ligger de såkaldte Core Web Vitals, som er grundkernen af, hvad der skal til for at skabe en god side-oplevelse.
To af de tre parametre i Googles Core Web Vitals ligger indenfor PageSpeed, nemlig Largest Contentful Paint (LCP), der handler om loadingtider, og First Input Delay (FID), der handler om en sides responsivitet og mulighed for interaktion.
PageSpeed er essentielt for Core Web Vitals
Og der er en rigtig god grund til, at to af Core Web Vital-parametrene, baserer sig på PageSpeed. For ifølge Googles egen Core Web Vitals-rapport har lange loadtider en alvorlig effekt på en hjemmesides afvisningsprocent, altså procentdelen af brugere, der klikker hurtigt væk fra hjemmesiden.
Hvis sidens indlæsningstid stiger fra 1 til 3 sekunder, stiger afvisningsfrekvensen med 32%, og hvis sidens indlæsningstid stiger fra 1 til 6 sekunder, stiger afvisningsfrekvensen med hele 106%.
Det er altså væsentligt at have fokus på, hvor lang en loadtid, din webside har, både når du skal udvikle den, og især når du går efter at få din eksisterende webside rangeret bedre i Google organiske søgeresultater.
Hvad er Google PageSpeed så?
Men det er selvfølgelig ikke helt simpelt, for hastigheden på en webside kan deles ind i flere kategorier. Helt præcist arbejder man med tre forskellige kategorier, når man skal vurdere og optimere hastigheden på en webside ud fra Google PageSpeed.
- Fully rendered – total indlæsningstid
Den totale indlæsningstid er den tid, det tager at loade hele indholdet på en webside.
- Document complete – første udfyldning af indhold
Document complete er den tid, det tager at indlæse nok indhold på siden til, at brugeren kan begynde at læse og bruge noget af indholdet.
- Time To First Byte (TTFB)
TTFB er den tid, det tager for din browser, at modtage den første byte med information fra webserveren, den ligger på.
De to første kategorier afhænger som regel af designet på og opsætningen af din webside og hvor meget indholdet, altså billeder, videoer, grafik og så videre, fylder på selve siden. Mange af disse elementer er nemme at tilpasse, så din side bliver hurtigere at indlæse og dermed hastighedsoptimeret.
Det handler blandt andet om at vælge de rigtige filformater, opgradere din hosting, minimere kodningen og komprimere dit indhold, så det ikke fylder mere end højest nødvendigt. I dag findes der mange gode værktøjer til at komprimere indhold, uden at det går væsentligt ud over kvaliteten.
PageSpeed-resultat afhænger også af det bagvedliggende
Den sidste kategori indenfor PageSpeed og hastighedsoptimering hører til programmeringen af din webside. Time To First Byte (TTFB) handler om, hvor lang tid det tager for din websides browser at modtage den første byte af information på en specifik webadresse (URL) fra webserveren.
Ifølge en undersøgelse fortaget af moz.com i 2013, måler Google PageSpeed formentlig først og fremmest sidehastigheden baseret på netop TTFB.
Men her må vi tage højde for to fakta; A) at undersøgelsen efterhånden er næsten ti år gammel, og at Google Web Vitals er kommer til siden, og B) at både den totale indlæsningstid og document complete påvirker brugeroplevelsen, og de er dermed med til at definere, om en webside giver en god Page Experience.
Ikke desto mindre understreger undersøgelsen, at det er vigtigt at have fokus på både front-end- og back-end-udviklingen af din webside. Altså skal du sørge for, at din webside er hastighedsoptimeret hele vejen rundt, både hvad angår det synlige såsom design og indhold på selve siden, og det bagvedliggende som kodning, programmering og hosting af din webside.
Lav PageSpeed tests og hastighedsoptimer din webside
Hos Komunikado er vi eksperter i at hastighedsoptimere din webside, så den performer optimalt i forhold til Googles parametre både indenfor Google PageSpeed og indenfor Google Vital Web og Core Vital Web.
Hvis du vil have et overblik over, hvordan din websides PageSpeed-performance er, kan du blandt bruge Googles eget PageSpeed testværktøj Google PageSpeed Insights eller det populære PageSpeed Tool fra Pingdom - Pingdom Website Speed Test.
Hvis du gerne vil måle din TTFB kan du bruge Catchpoints WebPageTest. Her kan du også sammenligne din TTFB med dine konkurrenters, så du kan se, hvordan din webside performer i forhold til deres.
Du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os, hvis du vil have en professionel gennemgang af din hjemmeside eller webshop og input til, hvordan den kan optimeres, så den får en bedre placering på Google. Det skaber nemlig stor værdi for din virksomhed.