Ny webportal til
Kost & Ernæringsforbundet

Kost og Ernæringsforbundet er en fagforening og interesseorganisation for ernæringsprofessionelle. Forbundet
havde brug for en ny og moderne hjemmeside med fokus på
den værdiskabende brugeroplevelse.

Se den nye løsning
waves

Udfordringen

Kost og Ernæringsforbundet, Danmarks eneste fagforening og interesseorganisation dedikeret til ernæringsprofessionelle, havde brug for en ny og opdateret hjemmeside, der skulle være moderne og brugervenlig - både i design og sikkerhed. 

En af de væsentlige udfordringer var, at hjemmesiden skulle skabe værdi ved at tiltrække nye medlemmer og gøre det lettere for medlemmer at finde information. Samtidig var det vigtigt, at den politiske formidling blev mere effektiv.

Processen

Projektet blev kørt som et agilt projekt, hvilket betød, at forbundet havde mulighed for at kunne følge med i udviklingen løbende.

Fordelene ved et agilt projekt er nemlig, at:

  • Der er fuld gennemsigtighed omkring tidsforbrug og estimater

  • Hvert sprint resulterer i en brugbar leverance

  • Kunden har sikkerhed for budgettet

  • 1 Workshop
  • 2 Design og konceptudvikling
  • 3 Sprints
  • 4 Live
  • 5 Optimering

1. Workshop

1. Workshop

I opstartsfasen havde vi to workshops med kunden; en med fokus på strategi og en med fokus på digitalt design, hvor der blev diskuteret muligheder og forventninger.

2. Design og konceptudvikling

2. Design og konceptudvikling

Herefter startede en konceptudviklingsproces, hvor der blev udarbejdet koncepter for alt lige fra webdesign til integrationer af eksempelvis medlemssystemer. 

3. Sprints

3. Sprints

For at sikre rettidig levering blev projektet opdelt i korte, fokuserede sprints med klare mål. Det skabte struktur, fremdrift og mulighed for justeringer undervejs, så vi holdt planen hele vejen frem til deadline.

4. Live

4. Live

Med udførslen af projektets forskellige sprints - og med en buffer til løbende gode idéer og tilrettelser - var den nye Drupal hjemmeside klar til at gå live.

5. Optimering

5. Optimering

Siden den færdige hjemmeside gik live, har vi stået for en sikker drift og hosting af hjemmesiden, så den altid er opdateret rent sikkerhedsmæssigt og performer bedst muligt.

Typografi & farver

Med formålet om at give de besøgende en god brugeroplevelse designede vi en ny visuel identitet, hvor fokus var på effektiv formidling af informationer. 

Den forhenværende skrifttype blev skiftet ud for at få et mere afbalanceret og læsbart udtryk, og der blev udviklet nye farver, som skal være med til at sikre den røde tråd på tværs af sidens indhold.

Det er ændringer, der er med til at sikre en troværdig hjemmeside, hvor det er nemt at finde den information, man har brug for. 

Konceptudvikling

Som en del af projektet blev der udviklet et helt nyt koncept omkring Kost og Ernæringsforbundet, inklusive en frisk og moderne visuel identitet. Designprocessen omfattede udvikling af wireframes og mockups i Figma, hvilket gjorde det muligt for forbundet at følge med i projektets fremdrift og løbende komme med inputs.

Optimeret design

Det opdaterede og tidssvarende design - med masser af personlighed - sikrer en hjemmeside, der taler til målgruppen. Med en strømlinet og letforståelig kommunikation styrkes informations- og vidensdelingen.

De nyudviklede ikoner og designelementer er med til at skabe et fællesskab blandt brugerne. På samme tid signalerer de, at Kost er et brugercentreret forbund med fokus på sine medlemmer og har en positiv tilgang til medlemskontakten.

Ydelser

Udover at hjælpe Kost og Ernæringsforbundet med en ny hjemmeside, har vi siden samarbejdet om at tiltrække flere medlemmer til forbundet. Det har vi gjort ved at optimere på SEO på udvalgte landing pages, hvor fokus har været at optimere indholdet tilpasset målgruppen. 

Derudover har vi opsat Google Ads for at tiltrække flere medlemmer.

Ny Drupal hjemmeside

Med en ny og moderne hjemmeside, har Kost og Ernæringsforbundet fået de bedste forudsætninger for en værdiskabende oplevelse for deres brugere.

SEO

For at sikre optimal online synlighed og samtidig tiltrække nye medlemmer, har vi fokuseret på at optimere indholdet på udvalgte landing pages, som er skræddersyet med information til nye medlemmer.

Google Ads

Sideløbende med SEO har vi også opsat Google annoncer for at tiltrække nye medlemmer, som med de rette søgeord ligeledes skaber synlighed for brugerne.

Drift og hosting

Siden hjemmesiden gik live, har vi løbende sørget for, at hjemmesiden fortsat er sikker og stabil.

Den færdige leverance
& resultater

Kost og Ernæringsforbundet har fået en ny, moderne og værdiskabende hjemmeside, hvor fokus er på brugeroplevelsen. Med Drupal 9 som CMS er det desuden en side, som er sikker og ikke mindst hurtig. Dét er to vigtige faktorer for forbundet, da siden skal kunne håndtere personfølsomme oplysninger og vedligeholde store mængder information.

Med det færdige resultat er vi derfor lykkedes med at skabe en hjemmeside, der er funktionel, hurtig og sikker, og som indfrier de ønsker og behov, som Kost og Ernæringsforbundet havde ved projektets start. Og samtidig indfri ønsket om at tiltrække flere nye medlemmer.

+50%

Organisk synlighed

+700%

Henvisninger

+1434%

Flere backlinks

+400

Nye medlemmer via Google Ads

Det siger Kost.dk

Da Kost og Ernæringsforbundet skulle vælge nyt webbureau, var det vigtigt for os, at vi fik en proaktiv sparringspartner uden for meget proces, et team, der var tilgængeligt og nærværende og ikke mindst, at vi fik et tillidsfuldt og transparent samarbejde. Det har Komunikado i høj grad levet op til. De leverer et professionelt stykke arbejde, der er styr på budgetterne og så er de dejligt nede på jorden.

Camilla Lærke

Kommunikationskonsulent